Kvalitetsstandard
Planlagt aflastningsophold §84
KVALITETSSTANDARD
Emne | Indhold |
---|---|
Lovgrundlag | § 84 stk. 1 i Lov om Social Service. |
Hvilke behov skal ydelsen dække? | Behov for aflastning af pårørende, der passer en person med væsentligt nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsniveau. |
Hvad er formålet med ydelsen? | At aflaste pårørende og dermed være medvirkende til at sikre, at personer med nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsniveau kan blive boende i eget hjem længst muligt. |
Betingelser for bevilling af ydelsen |
Ydelsen tildeles på baggrund af den pårørendes belastningsgrad, efter en individuel vurdering. Ydelsen tildeles ægtefæller, forældre eller andre nære pårørende, der passer en plejekrævende person.
Borgeren vil typisk være beskrevet i funktionsniveau 3 og 4 i Fælles Sprog, og plejen vil typisk foregå i samarbejde med hjemmeplejen. |
Visitation | Visitation via Visitationsenheden i Sundhed og Ældre, Herning Kommune. |
Hvad kan indgå i ydelsen? |
|
Hvad indgår ikke i ydelsen? |
Transport til/fra hjemmet. |
Ydelsens omfang |
Der bevilges typisk aflastningsophold i 3 uger pr. år. Opholdet kan fordeles over året, fortrinsvis i hele uger fra mandag til søndag, efter nærmere aftale med Visitationsenheden. I helt særlige tilfælde kan der søges om 2 ugers ekstra aflastningsdage. |
Hvor tilbydes opholdet |
De konkrete tilbud oplyses ved henvendelse til Visitationsenheden, Sundhed og Ældre, Herning Kommune. Rehabiliteringscentret benyttes normalvis ikke til aflastningsophold. |
Hvad koster opholdet |
Der er fastlagt en egenbetaling pr. døgn for midlertidige ophold. Betalingen reguleres 1 gang årligt. |
Særlige forhold, der skal tages hensyn til |
|
Kvalitetsmål | Der foretages en løbende revurdering på behov for planlagt aflastning i forbindelse med revurdering af andre ydelser |
Klageadgang |
Klage skal ske til Visitationsenheden, Herning Kommune, inden for 4 uger efter den dato, hvor borgeren har modtaget afgørelsen. På baggrund af klagen revurderes tidligere afgørelse. Ved revurderingen undersøges, om der er grundlag for at give helt eller delvist medhold i klagen. Såfremt klageren ikke gives medhold, videresendes klagen til Ankestyrelsen. |
Godkendt i Social- og Sundhedsudvalget den 16. juni 2010.
Ændringer vedr. klagevejledning foretaget den 1. juli 2013.
Godkendt i Byrådet den 26. maj 2015.