Kvalitetsstandard for boliger

Her kan du læse om det serviceniveau, som Herning Kommune har i forhold til midlertidige og permanente ophold, herunder plejebolig og ældreboliger.

Alle kvalitetsstandarder er godkendt af byrådet. De beskriver den service, som du som borger kan forvente i Herning.

KVALITETSSTANDARD

Almindelig indrettet ældrebolig
Emne Indhold
Lovgrundlag Lov om almene boliger §§ 54, 57 og 58a (ejet af almennyttige boligselskaber med kommunal anvisningsret).
Hvilke behov skal ydelsen dække? Bolig (ikke handicapegnet) til borgere, der på grund af den psykiske tilstand eller sociale forhold har svært ved at overskue egen situation og strukturere døgnet. Borgeren kan ikke selv tage initiativ til at søge anden bolig på det almindelige boligmarked.
Hvad er formålet med ydelsen? At borgere med psykiske/sociale problemstillinger i selvstændig bolig kan hjælpes ud af isolation og/eller blive mere selvhjulpen. 
Modtagere af ydelsen

Borgere, der ikke er mobilitetshandicappede og ikke har en fremadskridende fysisk sygdom, som påvirker mobiliteten. Typisk yngre sindslidende, udviklingshæmmede og andre, der som led i en handlingsplan eller af sociale årsager har brug for bolig, jf. formålet med ydelsen.

Borgeren vil typisk være beskrevet inden for funktionsniveau 1 og 2 i Fælles Sprog.

Visitation

Visitation via Visitationsenheden i Sundhed og Ældre eller Visitationen i Handicap- og Psykiatriafdelingen, Herning Kommune.

Ansøgningsskemaet findes på www.borger.dk (Ældrebolig/plejebolig, ansøg om ophold) og kan rekvireres hos Visitationsenheden i Sundhed og Ældre eller via Herning Kommunes hjemmeside.
Hvad kan indgå i ydelsen?

Ikke handicapegnet bolig på ca. 45 m2. Der kan være trapper til boligen.

Hvad indgår ikke i ydelsen?

 Boligændringer.

Ydelsens omfang

Almindeligt indrettet bolig, som Herning Kommune har anvisningsret til. 

Hvor tilbydes boligen Boligerne er placeret i hele Herning Kommune. De konkrete placeringer af boligerne oplyses ved henvendelse til Visitationsenheden i Sundhed og Ældre, Herning Kommune.
Hvad koster boligen Der skrives lejekontrakt og betales indskud. Husleje kan søges nedbragt ved ansøgning om boligstøtte. Varme, el og vand betales separat efter forbrug (der er måler til hver bolig).
Kvalitetsmål

Der må højst gå 4 uger, efter at ansøgningsskemaet er modtaget, til det er behandlet. Kan ansøgningen ikke behandles i løbet af 4 uger, vil borgeren modtage brev om forventet dato for afgørelse.

Borgere med størst behov for bolig tilbydes bolig først.

Borgerens konkrete ønske om boligens beliggenhed søges efterlevet, hvilket dog kan forlænge ventetiden på tilbud.
Klageadgang

Klage skal ske til Visitationsenheden i Sundhed og Ældre, Herning Kommune, inden for 4 uger efter den dato, hvor borgeren har modtaget afgørelsen.

På baggrund af klagen revurderes tidligere afgørelse. Ved revurderingen undersøges, om der er grundlag for at give helt eller delvist medhold i klagen. Såfremt klageren ikke gives medhold, videresendes klagen til Ankestyrelsen.

Godkendt i Social- og Sundhedsudvalget den 16. juni 2010.
Godkendt i Social- og Sundhedsudvalget den 20. februar 2013.
Ændringer vedr. klagevejledning foretaget den 1. juli 2013.
Godkendt i Byrådet 26. maj 2015.


KVALITETSSTANDARD

Handicapegnet ældrebolig
Emne Indhold
Lovgrundlag

Lov om almene boliger §§ 54, 57 og 58a (ejet af almennyttige boligselskaber med kommunal anvisningsret).

Lov om ældreboliger.

Lov om byfornyelse og boligforbedring (boliger med anvisningsret).

Lov om lette kollektivboliger (boliger med anvisningsret).
Hvilke behov skal ydelsen dække?

Behov for særlig indretning af bolig, der tilgodeser varigt mobilitetshandicappede.

Indretningen gør det muligt at bruge ganghjælpemiddel/kørestol indendørs.
Hvad er formålet med ydelsen? At borgeren kan blive mere selvhjulpen.
Modtagere af orlovsydelsen

Borgere med behov for speciel indretning af bolig pga. varigt mobilitetshandicap.

Borgeren vil typisk være beskrevet inden for funktionsniveau 2 og 3 i Fælles Sprog. 

Visitation

Visitation via Visitationsenheden i Sundhed og Ældre, Herning Kommune.

Ansøgningsskemaet kan rekvireres på www.borger.dk, kommunens hjemmeside eller ved at kontakte Visitationsenheden.
Hvad kan indgå i ydelsen?

Køkkenet er typisk uden underskabe og med højdeindstilleligt køkkenbord.

Øvrige boligændringer sker efter behov.

Hvad indgår ikke i ydelsen?

Der kan ikke garanteres kørestolsadgang til kælderniveau og højdeindstilleligt køkkenbord i alle boliger.

Ydelsens omfang

Handicapegnet bolig, som Herning Kommune har anvisningsret til.

Hvor tilbydes boligen De konkrete placeringer af boligerne oplyses ved henvendelse til Visitationsenheden, Sundhed og Ældre i Herning Kommune.
Hvad koster boligen

Der skrives lejekontrakt og betales indskud. Husleje kan søges nedbragt ved ansøgning om boligstøtte. Varme, el og vand betales separat efter forbrug (der er måler til hver bolig).

I Nørregade 11 udleveres der boligdokument. Der betales ikke indskud.

Huslejen udregnes dels efter den enkelte borgers skattepligtige indtægt, dels efter driftsudgiften. Varme, el og vand betales separat efter forbrug (der er måler til hver bolig). 
Særlige forhold, der skal tages hensyn til Længstlevende af samlevende kan blive boende i lejligheden.
Kvalitetsmål

Sagsbehandlingstiden er op til 4 uger.

Tildelingen af ældreboliger sker ud fra følgende:

  • Borgerens konkrete ønske om boligens beliggenhed søges efterlevet, hvilket dog kan forlænge ventetiden på tilbud.
  • Borgere med størst behov tilbydes bolig først. 
Klageadgang

Klage skal ske til Visitationsenheden i Sundhed og Ældre, Herning Kommune, inden for 4 uger efter den dato, hvor borgeren har modtaget afgørelsen.

På baggrund af klagen revurderes tidligere afgørelse. Ved revurderingen undersøges, om der er grundlag for at give helt eller delvist medhold i klagen. Såfremt klageren ikke gives medhold, videresendes klagen til Ankestyrelsen.

Godkendt i Social- og Sundhedsudvalget den 16. juni 2010.
Godkendt i Social- og Sundhedsudvalget den 20. februar 2013.
Ændringer vedr. klagevejledning foretaget den 1. juli 2013.
Godkendt i Byrådet 26. maj 2015.


KVALITETSSTANDARD

Plejebolig i plejecenter
Emne Indhold
Lovgrundlag

Lov om almene boliger §§ 5 stk. 2, 54, 57 og 58a.

Lov om friplejeboliger.
Hvilke behov skal ydelsen dække? Behov for tilsyn, pleje og støtte hele døgnet og behov for hjælp på uforudsete tidspunkter. 
Hvad er formålet med ydelsen? At borgere med varigt behov for pleje døgnet rundt kan tilbydes relevant pleje og støtte, også i uforudsigelige situationer i løbet af døgnet, samtidig med at borgerens funktionsniveau både fysisk og psykisk bevares/forbedres mest muligt. 
Modtagere af ydelsen
  • Borgere, der på grund af den fysiske og/eller psykiske tilstand sammenholdt med den sociale situation er ude af stand til at udføre egenomsorg.
  • Borgere, som ikke kan tilbydes relevant pleje og praktisk hjælp i eget hjem med hjælpeforanstaltninger som f.eks. hjælpemidler, nødkald, udvidelse af hjemmehjælp, sygepleje, daghjem, planlagt aflastningsophold, besøgsven, Aflastningstjenesten, medicin mm.
  • Borgere, som ønsker plejebolig på plejecenter, er berettiget til dette, hvis prisen for plejeydelser i hjemmet overstiger prisen for plejeydelser i en plejebolig.

Borgeren vil typisk være beskrevet inden for funktionsniveau 3 og 4 i Fælles Sprog.

Visitation

Visitation via Visitationsenheden, Sundhed og Ældre, Herning Kommune.

Ansøgningsskemaet kan rekvireres på www.borger.dk, kommunens hjemmeside eller ved kontakt til Visitationsenheden.
Hvad kan indgå i ydelsen?

Omfattende pleje og omsorg i døgnets 24 timer.

Hvad indgår ikke i ydelsen?

Hjælp til flytning og styring af økonomi.

Tøjvask og måltider kan købes til gældende priser ifølge takstblad.

Ydelsens omfang Mulighed for praktisk hjælp, pleje, psykisk støtte og struktur, fordelt over hele døgnet. Mulighed for samvær og aktiviteter. 
Hvor tilbydes boligen De konkrete placeringer af boligerne kan ses på www.plejecenter.herning.dk eller oplyses ved henvendelse til Visitationsenheden.
Hvad koster boligen

Der skrives lejekontrakt og betales indskud.

Husleje kan søges nedbragt ved ansøgning om boligstøtte hos Udbetaling Danmark via www.borger.dk

Varme, el og vand betales separat efter forbrug (der er måler til hver bolig).
Særlige forhold, der skal tages hensyn til I boliger egnet til to vil længstlevende af samlevende tilbydes anden bolig.
Kvalitetsmål

Sagsbehandlingstiden er op til 4 uger.

Herning Kommune tilstræber, at der kan tilbydes relevant boligtype inden for 2 måneder, hvis borgeren ikke ønsker bestemt opholdssted (i henhold til plejeboliggarantien).

Tildelingen af plejebolig sker ud fra følgende:

  • Borgere med størst behov for bolig tilbydes bolig først.
  • Borgerens konkrete ønske om boligens beliggenhed søges efterlevet, hvilket dog kan forlænge ventetiden.
Borgeren på et midlertidigt venteophold, kan om nødvendigt tilbydes en plejebolig et andet sted end ønsket, indtil der kan tilbydes en bolig det ønskede sted eller komme tilbage til egen bolig i ventetiden med tilbud om personlig og praktisk hjælp.
Klageadgang

Klage skal ske til Visitationsenheden i Sundhed og Ældre, Herning Kommune, inden for 4 uger efter den dato, hvor borgeren har modtaget afgørelsen.

På baggrund af klagen revurderes tidligere afgørelse. Ved revurderingen undersøges, om der er grundlag for at give helt eller delvist medhold i klagen. Såfremt klageren ikke gives medhold, videresendes klagen til Ankestyrelsen.

Godkendt i Social- og Sundhedsudvalget den 16. juni 2010.
Godkendt i Social- og Sundhedsudvalget den 20. februar 2013.
Ændringer vedr. klagevejledning foretaget den 1. juli 2013.
Godkendt i Byrådet 26. maj 2015.


KVALITETSSTANDARD

Skærmet plejebolig
Emne Indhold
Lovgrundlag

Lov om almene boliger §§ 5 stk. 2, 54, 57 og 58a.

Lov om friplejeboliger.
Hvilke behov skal ydelsen dække? Særligt og mindre plejemiljø, der kan rumme borgerens adfærd, som følge af borgerens sygdom, typisk demens.
Hvad er formålet med ydelsen?

At borgere tilbydes:

  • Skærmede fysiske rammer og mulighed for tæt omsorg og strukturering af døgnet på baggrund af en adfærd, som kræver dette.
  • At der ikke stilles større krav, end borgeren kan honorere.
At skærme omgivelserne mod borgerens adfærd.
Modtagere af orlovsydelsen

Borgere, der på grund af deres adfærd er ude af stand til at fungere i et almindeligt plejeboligmiljø.

Visitation

Via Visitationsenheden, Sundhed og ældre, Herning Kommune.

Ansøgningsskemaet kan rekvireres på www.borger.dk, kommunens hjemmeside eller ved kontakt til Visitationsenheden.
Hvad kan indgå i ydelsen?

Omfattende pleje og omsorg i døgnets 24 timer målrettet borgere med særlige behov.

Hvad indgår ikke i ydelsen?

Hjælp til flytning og styring af økonomi.

Tøjvask og måltider kan købes til gældende priser ifølge takstblad.

Ydelsens omfang Praktisk hjælp, pleje, støtte, struktur og omsorg i en skærmet bolig. 
Hvor tilbydes boligen De konkrete placeringer af boligerne kan ses på www.plejecenter.herning.dk eller oplyses ved henvendelse til Visitationsenheden.
Hvad koster boligen

Der skrives lejekontrakt og betales indskud.

Husleje kan søges nedbragt ved ansøgning om boligstøtte hos Udbetaling Danmark via www.borger.dk.

Varme, el og vand betales separat efter forbrug (der er måler til hver bolig).
Særlige forhold, der skal tages hensyn til

Der kan være etableret særlige sikkerhedsforanstaltninger for at beskytte borgeren, f.eks. adgang til lukket have/gårdhave og alarmsystem.

Det er ikke altid muligt at efterkomme ønske om bestemt beliggenhed af skærmet bolig. 
Kvalitetsmål

Sagsbehandlingstiden er op til 4 uger.

Tildelingen af skærmet plejebolig sker ud fra følgende:

  • Borgere med størst behov for skærmet plejebolig tilbydes bolig først.
Ved akut behov for skærmet bolig kan det være nødvendigt at tilbyde andet opholdssted end ønsket, eventuelt i ventetid på ledig stue det ønskede sted. 
Klageadgang

Klage skal ske til Visitationsenheden i Sundhed og Ældre, Herning Kommune, inden for 4 uger efter den dato, hvor borgeren har modtaget afgørelsen.

På baggrund af klagen revurderes tidligere afgørelse. Ved revurderingen undersøges, om der er grundlag for at give helt eller delvist medhold i klagen. Såfremt klageren ikke gives medhold, videresendes klagen til Ankestyrelsen.

Godkendt i Social- og Sundhedsudvalget den 16. juni 2010.
Godkendt i Social- og Sundhedsudvalget den 20. februar 2013.
Ændringer vedr. klagevejledning foretaget den 1. juli 2013.
Godkendt i Byrådet 26. maj 2015.


KVALITETSSTANDARD

Akut aflastningsophold - §84, stk 2
Emne Indhold
Lovgrundlag  § 84 stk 2 i Lov om Social Service 
Hvilke behov skal ydelsen dække?

Dækker en akut indsats i forbindelse med et akut opstået behov for kompleks døgnpleje og observation, som ikke kan varetages i hjemmet.

Akut indsats defineres som hjælp, der skal kunne iværksættes og leveres inden for få timer, døgnet rundt.
Hvad er formålet med ydelsen?
  • At yde ikke-hospitalskrævende behandling og pleje
  • At borgeren hurtigst muligt stabiliseres med henblik på at være i eget hjem med den nødvendige pleje og behandling
Modtagere af ydelsen

Modtagere af ydelsen er typisk borgere i eget hjem, der har akut forværring i fysisk/psykisk tilstand og derfor:

  • Har behov for akut hjælp og/eller sygeplejeindsats, som kræver særlige kompetencer og
  • At borgerens behov for akut hjælp ikke kan tilgodeses i hjemmet eller
  • At opholdet efter en lægelig vurdering vil kunne forebygge en indlæggelse på hospital
  • Ikke er i stand til at tilkalde relevant hjælp i løbet af døgnet

Borgeren vil i den akutte situation typisk være beskrevet inden for funktionsniveau 3 og 4 i Fælles Sprog.

Visitation Praktiserende læge visiterer via visitator / Akut Team.
Hvad kan indgå i ydelsen?

Efter en individuel vurdering kan indgå:

  • Sygepleje og pleje
  • Terapeutydelser
  • Observation af akut opstået sygdom eller akut opstået komplikationer til sygdom
  • Væske- og ernæringsterapi, herunder sondeernæring
  • Inhalationsbehandling og iltterapi/sug
  • Kateteranlæggelse og -pleje
  • IV-behandling

Indsatsen ydes typisk i samarbejde med praktiserende læge (indsatser leveres efter ordination af en læge i henhold til reglerne om delegation af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed).

Pleje-behandlingsplan udarbejdes af relevant fagperson.

Hvad indgår ikke i ydelsen?
  • Behandling, der kræver sygehusindlæggelse
  • Transport til/fra hjemmet (dog afholder Herning Kommune udgiften til transport, hvis der er behov for flytning mellem kommunens midlertidige pladser).
Ydelsens omfang

Et akut ophold vil typisk vare maks. 5 hverdage.

Hvor tilbydes opholdet

Opholdet tilbydes på Rehabiliteringscentret.

Hvad koster opholdet

Der er fastsat en egenbetaling pr. døgn for midlertidige ophold.

Betalingen reguleres 1 gang årligt. Se aktuelle priser på kommunens hjemmeside.
Særlige forhold, der skal tages hensyn til
  • Borgeren medbringer selv tøj, toiletartikler, medicin, evt. doseringsæske, medicinlisten fra hjemmejournal, inkontinens hjælpemidler mv.
  • Borgeren/pårørende skal selv sørge for vask af tøj under indlæggelsen. Ydelsen kan evt. købes på stedet til gældende priser.
Kvalitetsmål
  • At borgeren kan tilbydes akut døgnpleje ved behov
  • At sikre relevante tilbud ved udskrivelsen 
Opfølgning

Indlæggelsesstedet observerer, beskriver og tilbagemelder til Visitationsenheden.

Klageadgang

Social- og Sundhedsudvalget, Herning Kommune.

Klagen sendes til Visitationsenheden i Sundhed og Ældre, Herning Kommune inden for 4 uger efter den dato, hvor borgeren har modtaget afgørelsen.

Godkendt i Social- og Sundhedsudvalget den 16. juni 2010.

Godkendt i Byrådet den 26. maj 2015.


KVALITETSSTANDARD

Venteophold - § 84, stk 2
Emne Indhold
Lovgrundlag  § 84 stk 2 i Lov om Social Service 
Hvilke behov skal ydelsen dække?

Behov for tilsyn, pleje og støtte i løbet af hele døgnet og behov for hjælp på uforudsete tidspunkter.

Hvad er formålet med ydelsen?

At yde pleje og omsorg døgnet rundt i en venteperiode. 

Modtagere af ydelsen

Borgere, der ikke kan tilbydes relevant pleje i eget hjem og ikke kan være hjemme på grund af f.eks.:

  • Midlertidige fysiske og psykiske restriktioner
  • Ustabile forhold i eget hjem (pårørende indlagt, ombygning af eget hjem eller lignende)
  • At borgeren er døende
  • At borgeren venter på tilbud om ældrebolig/plejebolig

Borgerens funktionsniveau vil typisk være beskrevet inden for funktionsniveau 3 og 4 i Fælles Sprog.

Visitation Visitation via Visitationsenheden i Sundhed og Ældre, Herning Kommune. 
Hvad kan indgå i ydelsen?

Efter en individuel vurdering kan indgå:

  • Pleje/omsorg
  • Sociale aktiviteter
  • ADL-træning (Almindelig Daglig Livsførelse)
  • Vedligeholdelsestræning
  • Hverdagsrehabilitering
Hvad indgår ikke i ydelsen?
  • Transport til/fra hjemmet (dog afholder Herning Kommune udgiften til transport, hvis der er behov for flytning mellem kommunens midlertidige pladser.
  • Genoptræning
Ydelsens omfang

Omsorg og pleje i døgnophold. 

Hvor tilbydes opholdet

Det konkrete ophold tilbydes på et af kommunens plejecentre.

Rehabiliteringscentret vil som udgangspunkt ikke blive benyttet til venteophold.

Hvad koster opholdet

Der er fastsat en egenbetaling pr. døgn for venteophold.

Betalingen reguleres 1 gang årligt. Se aktuelle priser på kommunens hjemmeside.

Særlige forhold, der skal tages hensyn til
  • Borgeren medbringer selv tøj, toiletartikler, medicin, evt. doseringsæske, medicinliste fra hjemmejournal, inkontinenshjælpemidler mv.
  • Borgeren/pårørende skal selv sørge for vask af tøj under indlæggelsen. Ydelsen kan evt. købes på stedet til gældende priser.
Kvalitetsmål

At borgeren kan tilbydes relevant omsorg og pleje i døgnophold i en ventetidsperiode, når tilbud i eget hjem skønnes utilstrækkelige.

Klageadgang

Social- og Sundhedsudvalget, Herning Kommune.

Klagen sendes til Visitationsenheden i Sundhed og Ældre, Herning Kommune.

Godkendt i Social- og Sundhedsudvalget den 16. juni 2010.

Godkendt i Byrådet den 26. maj 2015.


KVALITETSSTANDARD

Vurderingsophold - §84, stk 2
Emne Indhold
Lovgrundlag  § 84 stk 2 i Lov om Social Service 
Hvilke behov skal ydelsen dække?

Vurdering af borgerens funktionsniveau hele døgnet i forhold til kommunens tilbud.

Hvad er formålet med ydelsen?

At der findes frem til egnet tilbud, der gør det muligt for borgeren at blive mest muligt selvhjulpen.

Modtagere af ydelsen

Borgere, hvis situation funktionsmæssigt og/eller boligmæssigt er uafklaret. Borgeren har behov for døgnophold til afklaring af, hvilke tilbud der kan gives.

Visitation Visitation via Visitationsenheden i Sundhed og Ældre, Herning Kommune.
Hvad kan indgå i ydelsen?

Efter en individuel vurdering kan indgå:

  • Observation af borgerens almene tilstand såvel fysisk, psykisk som socialt
  • Vurdering af fremtidige tilbud vedrørende pleje og boform
  • Sygepleje og pleje
  • Hverdagsrehabilitering
  • Vedligeholdelsestræning
  • Genoptræning
Hvad indgår ikke i ydelsen?

Transport til/fra hjemmet (dog afholder Herning Kommune udgiften til transport, hvis der er behov for flytning mellem kommunens midlertidige pladser).

Ydelsens omfang

Et vurderingsophold varer typisk højst 3 uger.

Hvor tilbydes opholdet

Vurderingsophold tilbydes typisk på Rehabiliteringscentret.

Hvad koster opholdet

Der er fastsat en egenbetaling pr. døgn for midlertidige ophold.

Betalingen reguleres 1 gang årligt.

Særlige forhold, der skal tages hensyn til
  • Borgeren medbringer selv tøj, toiletartikler, medicin, evt. doseringsæske, medicinliste fra hjemmejournal, inkontinenshjælpemidler mv.
  • Borgeren/pårørende skal selv sørge for vask af tøj under indlæggelsen. Ydelsen kan evt. købes på stedet til gældende priser.
Kvalitetsmål

At borgeren tilbydes relevant vurdering af behov for fremtidige tilbud.

Opfølgning

Rehabiliteringscentret sammen med Visitationsenheden

Klageadgang

Social- og Sundhedsudvalget, Herning Kommune.

Klagen sendes til Visitationsenheden, Sundhed og Ældre, Herning Kommune.

Godkendt i Social- og Sundhedsudvalget den 16. juni 2010.

Godkendt i Byrådet den 26. maj 2015.


KVALITETSSTANDARD

Rehabiliteringsophold
Emne Indhold
Lovgrundlag Intet lovgrundlag.
Hvilke behov skal ydelsen dække?

Tværgående, målrettet og tidsafgrænset rehabiliteringsindsats, som ikke kan foregå i borgerens eget hjem.

Hvad er formålet med ydelsen?

At borgeren genskaber et så godt hverdagsliv som muligt.

At finde muligheder for, hvordan funktionsniveauet fremover kan forbedres, vedligeholdes eller udsætte en eventuel forringelse. 

Modtagere af ydelsen

Borgere med faldende funktionsniveau:

  • Borgere, der på grund af en kronisk sygdom, f.eks. apopleksi, dissemineret sklerose, KOL, parkinsonisme m.m., har et forventet funktionstab over tid.
  • Borgere, der over længere tid ikke har spist og drukket tilstrækkeligt og dermed har et meget svækket kognitivt og fysisk funktionsniveau.
  • Borgere med svækket evne til egenomsorg, der har behov for støtte til livsstilsændring.

Borgere med akut opstået funktionsnedsættelse:

  • Borgere, der har behov for intensiv rehabilitering og genoptræning efter hospitalsophold med henblik på at mindske fremtidig behandlings- og plejebehov. Eksempelvis apopleksi, traumepatienter, benamputerede m.m.

Borgerne skal være bekendt med egen aktive indsats i et rehabiliteringsophold og være motiveret for det.

Visitation Visitation via Visitationsenheden i Sundhed og Ældre, Herning Kommune.
Hvad kan indgå i ydelsen?

Efter en individuel vurdering kan følgende indgå:

  • Tværfaglig vurdering af borgerens samlede situation.
  • Sygepleje og pleje med fokus på at fremme og mestre egenomsorgskapaciteten.
  • ADL-træning (Almindelig Daglig Livsførelse).
  • Genoptræning af de fysiske og kognitive funktionsnedsættelser.
  • Formidling af viden til at skabe forståelse og mestring af egen livssituation.

Iværksættelse af fremtidige tiltag, som kan fastholde borgeren i en positiv og aktiv indsats.

Hvad indgår ikke i ydelsen?

Transport fra/til hjemmet.

Venteophold til plejebolig.

Ydelsens omfang

Varighed af ophold typisk 3 uger. I særlige tilfælde kan bevilges op til 3 måneder. 

Hvor tilbydes opholdet

Opholdet tilbydes på Rehabiliteringscentret.

Hvad koster opholdet

Der er fastsat en egenbetaling pr. døgn for midlertidigt ophold.

Betalingen reguleres 1 gang årligt.

Særlige forhold, der skal tages hensyn til
  • Borgeren medbringer selv tøj, toiletartikler, medicin, evt. doseringsæske, medicinlisten fra hjemmejournal, inkontinens hjælpemidler mv.
  • Borgeren/pårørende skal selv sørge for vask af tøj under indlæggelsen. Ydelsen kan evt. købes på stedet til gældende priser.
Kvalitetsmål

At borgeren tilbydes rehabiliteringsophold, der giver mulighed for vurdering af behov for fremtidige tilbud.

Opfølgning

Borgerens handleplan og færdigheder revurderes typisk hver 14. dag med henblik på udskrivning eller videre handlingsforløb.

Klageadgang

Social- og Sundhedsudvalget, Herning Kommune.

Klagen sendes til Visitationsenheden i Sundhed og Ældre, Herning Kommune.

Godkendt i Byrådet den 26. maj 2015.


KVALITETSSTANDARD

Planlagt aflastningsophold §84, stk 1
Emne Indhold
Lovgrundlag  § 84 stk. 1 i Lov om Social Service.
Hvilke behov skal ydelsen dække? Behov for aflastning af pårørende, der passer en person med væsentligt nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsniveau.
Hvad er formålet med ydelsen? At aflaste pårørende og dermed være medvirkende til at sikre, at personer med nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsniveau kan blive boende i eget hjem længst muligt.
Betingelser for bevilling af ydelsen

Ydelsen tildeles på baggrund af den pårørendes belastningsgrad, efter en individuel vurdering.

Ydelsen tildeles ægtefæller, forældre eller andre nære pårørende, der passer en plejekrævende person.

  • Vedkommende har typisk en længerevarende nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
  • Det er en forudsætning for tildeling af ydelsen, at den plejekrævende person ikke kan opholde sig alene i eget hjem med øvrige tilbud.

Borgeren vil typisk være beskrevet i funktionsniveau 3 og 4 i Fælles Sprog, og plejen vil typisk foregå i samarbejde med hjemmeplejen.

Visitation Visitation via Visitationsenheden i Sundhed og Ældre, Herning Kommune. 
Hvad kan indgå i ydelsen?
  • Sygepleje og pleje
  • Sociale aktiviteter
  • ADL-træning (Almindelig Daglig Livsførelse)
  • Hverdagsrehabilitering
Hvad indgår ikke i ydelsen?

 Transport til/fra hjemmet.

Ydelsens omfang

Der bevilges typisk aflastningsophold i 3 uger pr. år.

Opholdet kan fordeles over året, fortrinsvis i hele uger fra mandag til søndag, efter nærmere aftale med Visitationsenheden.

I helt særlige tilfælde kan der søges om 2 ugers ekstra aflastningsdage.
Hvor tilbydes opholdet

De konkrete tilbud oplyses ved henvendelse til Visitationsenheden, Sundhed og Ældre, Herning Kommune.

Rehabiliteringscentret benyttes normalvis ikke til aflastningsophold.

Hvad koster opholdet

Der er fastlagt en egenbetaling pr. døgn for midlertidige ophold.

Betalingen reguleres 1 gang årligt.
Særlige forhold, der skal tages hensyn til
  • Borgeren medbringer selv tøj, toiletartikler, medicin, evt. doseringsæske, medicinliste fra hjemmejournal, inkontinenshjælpemidler mv.
  • Borgeren/pårørende skal selv sørge for vask af tøj under indlæggelsen. Ydelsen kan evt. købes på stedet til gældende priser.
Kvalitetsmål Der foretages en løbende revurdering på behov for planlagt aflastning i forbindelse med revurdering af andre ydelser
Klageadgang

Klage skal ske til Visitationsenheden, Herning Kommune, inden for 4 uger efter den dato, hvor borgeren har modtaget afgørelsen.

På baggrund af klagen revurderes tidligere afgørelse. Ved revurderingen undersøges, om der er grundlag for at give helt eller delvist medhold i klagen. Såfremt klageren ikke gives medhold, videresendes klagen til Ankestyrelsen.

Godkendt i Social- og Sundhedsudvalget den 16. juni 2010.
Ændringer vedr. klagevejledning foretaget den 1. juli 2013.

Godkendt i Byrådet den 26. maj 2015.


KVALITETSSTANDARD

Ophold i daghjem
Emne Indhold
Lovgrundlag  §§ 83, 83a og 84 i Lov om Social service.
Hvilke behov skal ydelsen dække?

Ophold i daghjem for brugere med særlige behov hvor der kræves en socialfaglig og pædagogisk indsats samt en pleje- og omsorgsfaglig indsats.

Hvad er formålet med ydelsen?

Formålet med ydelsen er at:

  • Støtte til at opretholde nuværende boform, så længe det er hensigtsmæssigt
  • Medvirke til at give borgeren en overskuelig døgnrytme og hverdagsliv.
  • Tilbyde ophold uden for hjemmet i et trygt, overskueligt og indholdsrigt miljø.
  • Medvirke til at vedligeholde og stimulere det psykiske, fysiske og sociale funktionsniveau
  • Aflaste ægtefælle/nærtstående.
Modtagere af ydelsen

Borgere, der på grund af den fysiske eller psykiske tilstand sammenholdt med den sociale situation, har:

  • svært ved at overskue egen situation og strukturere døgnet.
  • behov for personalestøtte for at fungere i et aktivitetscenter og andre so-ciale sammenhænge.
  • vanskeligt ved at udføre egenomsorg

Kendetegnende for borgerne er, at de med støtte:

  • er i stand til at indgå i gruppesammenhænge
  • kan følge centrets dagsrytme
  • magter at være sammen med andre og modtage stimuli.

Borgerens funktionsniveau vil ofte være beskrevet inden for funktionsniveau 3 og 4 i Fælles Sprog.

Uden for målgruppen

Der ydes ikke støtte til borgere

  • med komplekse adfærdsforstyrrelser, som f.eks. kræver skærmning eller et mere specialiseret miljø eller
  • der overvejende har behov for en-til-en-støtte.
Hvad kan indgå i ydelsen?
  • Hverdagsaktiviteter.
  • Vejledning/støtte til basale personlige behov.
  • Fritidsaktiviteter.
  • Fysiske aktiviteter.
  • Støtte til igangsætning af andre tilbud

Tilbuddet er som udgangspunkt et gruppetilbud, hvor der dog tages individuelle hensyn i planlægning af dagligdagen og de enkelte aktiviteter.

Hvad indgår ikke i ydelsen?
  • Individuelle aktiviteter uden for centret, f.eks. besøg hos frisør, læge samt indkøbsture.
  • Komplekse og tidskrævende plejeopgaver
  • Opgaver som kan bevilges efter anden lovgivning herunder f.eks. træning efter SEL § 86
Ydelsens omfang

Der kan efter individuel vurdering bevilges op til 4 hele og 1 halve dage/uge.
Åbningstider kan oplyses ved henvendelse til daghjemmet.

Visitation

Visitation via Visitationsenheden i Sundhed og Ældre, Herning Kommune.

Leverandør

I Herning Kommune er der daghjemstilbud på aktivitetscentrene. Se mere på www.aktiv.herning.dk
Som hovedregel visiteres til daghjemmet i det lokalområde, hvor borgeren er bosiddende.

Egenbetaling
  • Henvisning til gældende takster
  • Eventuelle udgifter i forbindelse med kørsel/forplejning/aktiviteterne/ arrangementer betales af daghjemsbrugerne
Særlige forhold, der skal tages hensyn til
  • Arbejdsmiljøhjælpemidler som bruges i plejen findes i daghjemmet.
  • Brugerne medbringer som hovedregel selv personlige hjælpemidler som f.eks. gangredskaber, siddepude, liftsejl, inkontinens hjælpemidler osv.
  • Der tilbydes mulighed for hvile i seng eller hvilestol.
Kompetencekrav til udføreren

Personalet tilknyttet daghjemmene er uddannet social- og sundhedsassistent, plejehjemsassistent, beskæftigelsesvejleder - eller har lignende sund-hedsfaglig baggrund.

Kvalitetsmål

Der træffes afgørelse om bevilling af daghjem indenfor 2 uger efter henvendelse.

Opfølgning
  • At der i samarbejde med borger/pårørende udarbejdes en individuel, målrettet plan for opholdet i daghjemmet
  • At der løbende revurderes på hvorvidt borgeren fortsat profiterer af daghjemstilbuddet
Klageadgang

Inden 4 uger fra modtagelsen af afgørelsen kan der klages til Visitationsenheden i Sundhed og Ældre, Herning Kommune.

Sagen genvurderes og hvis afgørelsen fastholdes sendes klagen videre til Ankestyrelsen.

Godkendt af Social- og Sundhedsudvalget 19. september 2018